Jak odpalić auto na mrozie?

Zima to czas intensywnej weryfikacji. I to pod wieloma względami. Sprawność drogowców w Polsce w obliczu zjawisk zimowych jest już wręcz legendarna. Utyskiwanie rodaków na oczywistość zimową, w postaci mrozu i śniegu, też już nikogo nie dziwi. Ale zima weryfikuje coś jeszcze – sprawność układu zapłonowego w autach wraz z odpornością akumulatora na mroźne, niekorzystne warunki.

Kręcę i nic – co teraz?

Każdy prawdziwy kierowca przynajmniej raz w życiu zetknął się zimą z taką sytuacją – mimo normalnego przekręcania kluczyka, powodującego obracanie się mechanizmu rozrusznika, silnik auta nie chce zaskoczyć, wydając z siebie przyjemny pomruk pracy. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele, ale w warunkach zimowych najczęstszym powodem takiej sytuacji jest słaby akumulator.

Większość kierowców w Polsce nie ma w sobie żyłki małego mechanika, toteż sprawy związane z dbaniem o właściwy stan samochodu zazwyczaj oddają w ręce serwisu, nie interesując się zwykle niuansami tego procesu. Nie powinno więc nikogo dziwić, że kwestia stanu akumulatora nasi rodacy interesują się zwykle wtedy, gdy już jest za późno, czyli w momencie, w którym mróz uniemożliwia odpalenie auta, bowiem poddany wpływowi ujemnej temperatury akumulator traci swoje możliwości oddawania energii elektrycznej.

Co więc robić w takiej sytuacji i jak odpalić samochód? Po pierwsze – nie panikować. Gdy widzimy, że rozrusznik ledwie kręci, a auto i tak nie odpala, to nie ma sensu dalsze ‚piłowanie’ układu rozruchowego, bowiem może ono zakończyć się konieczności ostatecznego pożegnania akumulatora lub – w gorszej sytuacji – uszkodzeniem rozrusznika.

Pomoc potrzebna od zaraz

Gdy widzimy, że zwyczajny sposób zapalania auta nie działa, warto rozejrzeć się za kimś, kto dopomógłby w tym względzie. Tak naprawdę wystarczy drugi, za to w pełni działający samochód, z którego należy ‚pożyczyć’ prąd za pośrednictwem kabli rozruchowych. O ile je oczywiście mamy lub ma je w swoim aucie osoba ratująca nas z opresji. Same kable nie są drogie i w większości marketów można zakupić niezłej jakości kable w cenie do 50 zł, dlatego też warto przed zimą wyposażyć się w tego typu gadżet, aby odpalanie na kable mogło być możliwe w każdej kryzysowej sytuacji.

Zakładając jednakże, że w awaryjnej sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy mamy dostęp do kabli rozruchowych, i znaleźliśmy osobę chętną, która ‚pożyczy’ nam prądu ze swojego auta. Jak się zabrać do tej – prozaicznej na pozór – czynności?

Krok po kroku do uruchomienia auta

Po pierwsze należy zbliżyć do siebie oba samochody na odległość, która pozwoli na sięgnięcie kablami od akumulatora w jednym aucie, do akumulatora w drugim aucie. Następnie należy przypiąć zaciski na kablach do odpowiednich biegunów na akumulatorach, ale z jedną uwagą.

O ile bowiem w aucie, które pożycza prąd, zarówno dodatni, jak i ujemny biegun należy przypiąć do klem akumulatorowych, o tyle w aucie, które prąd pożycza jedynie plusowy biegun kabla należy przyłączyć do odpowiedniej klemy, natomiast minusowy biegu przypina się do nieizolowanego elementu karoserii, w miejscu, które pozwoli na przepływ prądu.

Gdy etap spinania ze sobą dwóch aut mamy już za sobą kierowca samochodu, który będzie dostarczycielem zasilania, powinien uruchomić silnik i trzymać pedał gazu wciśnięty na tyle mocno, aby móc utrzymać obroty na poziomie co najmniej 2500. Kierowca auta ‚reanimowanego’ powinien natomiast odczekać co najmniej minutę, aby akumulator w jego samochodzie nieco się podładował, a następnie powinien podjąć próbę uruchomienia silnika.

W większości przypadków uda się to za pierwszym lub kolejnym razem. Jeśli nie udaje się jednakże za kilkunastym z kolei podejściem, może to oznaczać, że przyczyna sytuacji jest poważniejsza awaria i bez lawety się nie obędzie. Warto tutaj pamiętać, że wiedza o tym jak odpalać diesla zimą jest nieco bardziej złożona, bowiem auta z silnikami wysokoprężnymi potrzebują o wiele więcej prądu do zapłonu. W ich przypadku cały proces awaryjnego odpalania samochodu może więc potrwać dłużej.

Jak odpalić auto na mrozie?
5 (100%) 1 vote