Co jedzą biegacze? Posiłki po treningu

Kiedy zaczyna się regularnie uprawiać jakiś sport, na przykład bieganie, bardzo duże znaczenie ma prawidłowe odżywianie się. Chodzi tutaj nie tylko o aspekt związany z redukowaniem kilogramów ciała (dla wielu osób biegi to sposób na schudnięcie, potrzebna jest wtedy również odpowiednia dieta). Nie każdy biega po to, by chudnąć. Ta druga grupa osób, biegająca po prostu dla zabawy, też musi pamiętać o prawidłowym odżywianiu organizmu i dostarczaniu mu substancji odżywczych, tak niezbędnych do regeneracji po treningu.

Co jeść po treningu

Bieganie to jeden ze sportów angażujących tak naprawdę cały organizm i wiele partii różnych mięśni. Przed wyjściem na biegi zaleca się spożywanie lekkostrawnych posiłków – chyba jeszcze nikomu nie służyło bieganie z pełnym brzuchem. Warto o tym pamiętać i nie pić nawet zbyt dużej ilości płynów, bo to również może powodować dyskomfort podczas treningu. W takim razie co jeść po bieganiu? Jaki posiłek będzie pełnowartościowym i odżywczym daniem, dzięki któremu organizm wzmocni się i zregeneruje bo tak dużym wysiłku. Czy płyny wypijane po treningu mają jakieś znaczenie? W końcu podczas joggingu człowiek bardzo się poci, a zatem traci mikro i makroelementy potrzebne mu do prawidłowego funkcjonowania.

Posiłek po treningu

Osoby, które na dobre chcą się wkręcić w bieganie, powinna zapoznać się również z podstawowymi informacjami dotyczącymi diety biegacza. To właśnie dzięki temu łatwiej będzie im komponować na przykład kolację – sporo osób biega w godzinach popołudniowych, a po dużym wysiłku raczej trudno wyobrazić sobie zaśnięciem z pustym brzuchem. Poza tym posiłek po treningu ma za zadanie odbudować zapasy glikogenu w mięśniach i wątrobie. Należy go przyjąć stosunkowo szybko – do 30 minut po wysiłku ma miejsce tak zwane okienko węglowodanowe, co oznacza, że praktycznie cała dostarczona w tym czasie energia zostanie zamieniona w zapasy glikogenu (a nie na przykład tłuszcz). Tym pierwszym niedużym posiłkiem może być na przykład baton energetyczny (najlepiej przygotowany samodzielnie w domu, na przykład na bazie płatków owsianych i orzechów). Inne wartościowe przekąski to na przykład banan zmiksowany z jogurtem.

Kolejny posiłek po treningu

Kiedy zaspokoi się pierwszy głód, na przykład właśnie zjadając banana, można na spokojnie przystąpić do przygotowania bardziej wartościowego posiłku. Powinien zawierać on sporą ilość białka, ale jednocześnie być lekkostrawnych. Dla osób jedzących mięso idealnym daniem będzie na przykład stek z wołowiny, danie z piersią kurczaka lub indyka, czyli jednym słowem mięso. Można też spożyć rybę, albo danie wegetariańskie, na przykład na bazie produktów takich jak fasola czy soczewicy. W tego typu daniach obiadowych po treningu można wykorzystać też większą porcję węglowodanów, przygotowując na przykład makaron lub kaszę z białkowymi dodatkami. Ważne, by przygotowanie posiłku nie zajęło zbyt dużo czasu. Idealnym rozwiązaniem byłoby zrobienie go wcześniej, jeszcze przed treningiem.

Płyny po treningu

Nie tylko posiłek po treningu jest ważny dla regeneracji organizmu. Ogromne znaczenie ma również nawadnianie go, zarówno w trakcie biegu, jak też bezpośrednio po nim. Można zaopatrzyć się w gotowy płyn izotoniczny ze sklepu albo przygotować sobie jego wersję domową – to zwykłej mineralnej wody wystarczy dodać sok z połowy cytryny lub pomarańczy, a do tego odrobinę soli. Płynem fantastycznie odbudowującym zapotrzebowanie na minerały po biegu jest również koktajl – na bazie jogurtu oraz bananów.

Co jedzą biegacze? Posiłki po treningu
5 (100%) 1 vote